Wie voor het eerst voet over de drempel zet bij Ardio, kan zich waarschijnlijk moeilijk voorstellen dat de organisatie nog geen 7 jaar geleden niet meer was dan een zolderkamerbedrijfje met beperkte faciliteiten. Maar dankzij hard, snel en oplossingsgericht werken groeide het bedrijf van Arjan en Dico Oosse uit tot een gerenommeerde speler in de markt.
Ardio is gespecialiseerd in verkoop, montage, service en onderhoud van automatische deuren, toegangscontrole- en intercomsystemen. Na 10 jaar verkoopervaring in die branche, begon Dico, samen met zijn zoon, in 2010 dit bedrijf. Vanwege dezelfde interesse hadden vader en zoon al langer het idee om ooit eens samen iets te beginnen. Het wachten was op het juiste moment. “Na 6,5 jaar kunnen wij zeggen dat het absoluut een goede beslissing was. Klanten vinden het ook leuk dat we een familiebedrijf zijn. Als we samen aan het werk zijn, horen we geregeld: ‘oh, jullie zijn vader en zoon zeker?’ We zijn goed op elkaar ingewerkt en hebben aan een half woord genoeg. Dat werkt heel prettig,” zegt Dico. Inmiddels heeft Ardio 2 monteurs in dienst. “Mijn andere zoon, Marien, is sinds 2016 in die functie werkzaam voor Ardio. Afgelopen september hebben we het eerste niet-familielid, Wesley, aangenomen. We waren op zoek naar een enthousiaste jongen, zonder specifieke technische achtergrond. Dat is binnen ons bedrijf met vrij specialistisch werk in onze ogen veel prettiger, omdat we hem nu volgens onze werkwijze op kunnen leiden.”
Van bijna nul naar nu
Sinds mei is Ardio gevestigd in een ruim pand aan de Jacobus Lipsweg, met achter het kantoor ook meer dan voldoende opslagruimte. Arjan: “Dat is een ongekende luxe. In het verleden kwamen we altijd ruimte tekort en moesten we noodgedwongen zuinig inkopen. Nu maakt een pallet meer of minder niets uit. We bouwen daardoor meer voorraad op, waardoor we nog sneller aan klanten kunnen leveren. Bestaat een bestelling uit 10 onderdelen? Dan hebben we die nu in de meeste gevallen dezelfde dag klaar staan voor verzending en kan de transporteur het pakket vervolgens afhalen om bij de klant af te leveren.” De nieuwe werkplek, met bijbehorende faciliteiten, bevalt uitstekend. “Een heel verschil met toen we net begonnen. Destijds hadden we de beschikking over beperkte middelen, maar dankzij de grote vraag zijn we uitgebreid naar een professionele werkomgeving met voldoende magazijncapaciteit en een modern wagenpark.”
Stapje harder lopen
Hoe is het te verklaren dat die diensten van Ardio zo gewild zijn? “Ardio neemt bij haar klanten alle zorgen uit handen. Door onze ervaring in verkoop en installatie zijn wij in staat klanten vanaf het begin tot het eind te begeleiden. Ardio onderscheidt zich door een flexibele opstelling, scherpe prijzen, snelle levertijden en een uitstekende service. De speerpunten in de bedrijfscultuur zijn aanpakken, betrokkenheid en empathie. Doordat wij klussen wel aanpakken die anderen niet uit willen voeren merken we dat klanten terug blijven komen. Om een voorbeeld te noemen: onlangs zat een aannemer met een gedemonteerde deurautomaat, die hij eigenlijk weer in gebruik wilde nemen. Ondanks dat het niet ons product was, hebben wij de aannemer de zorgen uit handen genomen door onderdelen bij te bestellen en ervoor gezorgd dat de deurautomaat goed, en volgens de normen, is gemonteerd. Daarnaast tonen wij een grote mate van betrokkenheid. In Dordrecht was onlangs een schuifdeur in een hospice vervangen, maar deze bleek na een aantal weken nagesteld te moeten worden. Toen wij gebeld werden met de vraag om dat uit te voeren, is Arjan meteen in de auto gesprongen om het af te stellen. Die snelheid en flexibiliteit is voor ons normaal omdat we ons verplaatsen in de behoefte van de klant, maar werd door het hospice enorm gewaardeerd. Een stapje harder lopen is voor ons echter een vanzelfsprekendheid, zeker als je te maken hebt met mensen met een zwakke gezondheid,” aldus Dico. Het bedrijfsleven wordt met dezelfde benadering tegemoet getreden. Op de website van Ardio vertellen onder andere Visser & Visser, Bouwgroep Peters en aannemer De Heer over hun positieve ervaringen. Arjan: “Naast installateur zijn we ook distributeur van onze merken. Als distribiteur hebben we een partnerschap met Ditec voor automatische deuren, EVVA voor toegangscontrole en Intratone voor intercomsystemen. Dit betekent niet dat we als installateur andere merken links laten liggen. We zeggen nooit ‘nee’ voordat we hebben geïnventariseerd. In bijna iedere situatie kunnen we reparaties en aanpassingen uitvoeren, welk systeem of merk er ook wordt gebruikt.”
Toegangscontrole
Arjan benadrukt nogmaals dat Ardio behalve voor automatische deuren ook partner is voor toegangscontrole- en intercomsystemen. Om aan de wensen van de opdrachtgever te voldoen is het belangrijk om het juiste toegangscontrolesysteem voor de juiste toepassing te kiezen, die ook past bij de toekomstvisie en behoeften voor later. “Wij maken daarom altijd een afspraak om op locatie de situatie te bekijken en het juiste advies te geven over de verschillende toegangscontrolesystemen.” Er is een bewuste keuze gemaakt om Certified Partner te worden van EVVA, omdat het productpakket compleet is en er zeer innovatieve producten worden ontwikkeld. “Bijvoorbeeld EVVA Airkey, een zeer flexibel systeem waarbij de smartphone als ‘sleutel’ gebruikt kan worden, en er ook, al dan niet tijdelijke, rechten verzonden kunnen worden middels sms. Als we bijvoorbeeld denken aan de (thuis)zorgmarkt, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.” Ook als het minder complexe systemen betreft heeft Ardio de juiste producten om klanten van dienst te zijn. Een innovatief intercomsysteem behoort ook tot het pakket van Ardio. Zonder de bij traditionele systemen behorende bekabeling en wandtoestellen, maar gebruikmakend van zowel audio als video op basis van 4G op een telefoon. De visie op de toekomst is helder. Dico: “Groei is niet ons doel, maar mag alleen ten dienste staan om de basis te waarborgen en te versterken. Ook in de toekomst willen we onze klanten laten ervaren dat we (nog steeds) aanpakken, betrokken zijn en empathie tonen. Dat er daardoor periodes zijn dat we 60 tot 70 uur werken, is niet erg. Ons werk is onze hobby, dus op zulke momenten zijn we gewoon wat langer aan het hobbyen. Zo zien we dat echt. We gaan graag op deze voet verder.”